L’any Shakespeare

He iniciat el que anomèn l’any Shakespeare: un intent, esper que reeixit, de llegir i rellegir (unes quantes) les obres teatrals de William Shakespeare, algunes de les quals tenc pendents d’ençà que, fa uns quants anys, vaig William Shakespeareautoregalar-me l’edició completa de Vicens Vives i TV3. L’obra dramàtica del geni de Stratford va ser traduïda per Salvador Oliva, a partir de 1983, quan Televisió de Catalunya -quins anys aquells!- va comprar els drets d’exhibició de la sèrie The BBC Television Shakespeare.
La col·lecció -encara en circulen exemplars per les llibreries, per bé que difícilment l’aconseguireu sencera-, no va seguir un ordre cronològic en l’edició de les obres, sinó que el nombre u correspon a l’arxiconeguda Romeu i Julieta. Per part meva, he optat -ja en veurem els resultats- per començar aquesta lectura, que pretensiosament vol ser exhaustiva, amb la primera obra (tot i que els especialistes no es posen d’acord sobre la data en què va ser escrita) del cànon shakespearià disponible a la col·lecció. Es tracta d’ Enric VI (primera part), una obra menor però de qualitat, iniciàtica, la qual s’integra en la primera tetralogia
1 històrica que compongué aquest dramaturg i que com indica Oliva al pròleg “es centra en els esdeveniments històrics que van des de la mort d’Enric V (1422) fins a la caiguda de Ricard III (1485)”.
L’únic handicap és la poca, nul·la més tost, familiaritat amb la història d’Anglaterra. Tot, doncs, me ve de nou en aquest Enric VI, llevat del personatge de Joana d’Arc, l’heroïna francesa condemnada, per un tribunal eclesiàstic sota l’acusació de bruixeria, a morir a la foguera. Cal remarcar, però, que la primera intenció de Shakespeare no es la fidelitat històrica, sinó que la història és un pretext per fer literatura; és a dir, art.
Tanmateix, al pròleg d’Enric VI (segona part) el propi Salvador Oliva ens indica que la unitat dramàtica d’aquesta primera tetralogia històrica és molt més marcada que en la segona, dita lancastriana2. Aquest fet, doncs, seria atribuïble a l’encara incipient experiència dramàtica de Shakespeare, que en aquesta època tenia 30 anys justets. Tot i això, al capítol 7 d’Introducció a Shakespeare, dedicat exclusivament a les obres històriques i redactat amb posterioritat al pròleg esmentat, Oliva posa l’accent en l’autonomia de cada obra i afirma sense embuts que les “quatre obres no estan pensades per formar una unitat dramàtica; cada obra té les seves característiques i la seva unitat pròpia”.
Hi ha, doncs, una certa contradicció en les paraules d’Oliva, justificada en part per la voluntat del traductor de remarcar la qualitat artística del teatre shakespearià per sobre de lectures sotmeses a interessos polítics o ideològics, sobretot en aquella època, ja que les obres qualificades d'”històriques” comprenen només aquelles basades en cròniques angleses, i no pas, per exemple, les tragèdies romanes (Titus Andrònic, Juli Cèsar, etc.). Val a dir que, paradoxalment, el desconeixement del període històric que comprèn aquesta primera tetralogia pot suposar un petit avantatge, ja que permet de centrar-se exclusivament en el text, sense tenir en compte els fets històrics que van servir d’inspiració a Shakespeare. Així, amb aquesta petita anècdota, començ una sèrie de posts que tindran per leitmotiv les lectures de les obres de Shakespeare i també de bibliografia relacionada.

Notes:
1. La primera tetralogia històrica està formada per les obres següents: Enric VI (primera part), Enric VI (segona part), Enric VI (tercera part) i Ricard III.
2. La segona tetralogia històrica està formada per les obres següents: Ricard IIEnric IV (primera part),  Enric (segona part) i  Enric V.
Salvador Oliva
Introducció a Shakespeare.
Editorial Empúries, 2000.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s